GOL en wat is dat

GOL en wat is dat precies

Gol staat voor Gebieds Ontwikkeling Langstraat. Het is een project vanuit de provincie dat een aantal doelstellingen nastreeft. Alle informatie over GOL kunt u vinden op https://www.oostelijkelangstraat.nl/

We kunnen niet overzien het totaal belang van GOL, Immers naast verkeer zijn er veel andere aspecten die voor GOL van belang zijn. Milieu, Economie, Recreatie etc.

We kijken naar GOL vanuit het perspectief van Vlijmen. GOL is gewoon niets anders dan een buitengewoon DOM plan. Vlijmen wordt het afvoerputje van Heusden. Dit vergt natuurlijk toelichting. Alvorens dit te doen, allereerst een kleine toelichting wat GOL precies is vanuit Vlijmen gezien.

De afslag van “nieuwkuijk” wordt dus verlegd, naar ongeveer ten hoogte van “ABB de langstraat”, vliedberg zijde.  Wat gaat GOL dan brengen?

Dit introduceert de vraag wat betekend het GOL project voor Vlijmen?

Explosie van Sluipverkeer naar Engelen, Eindhoven, den Bosch en zelfs intern vlijmen

Door de ligging van de afslag ontstaat er een bijna ideale route voor sluipverkeer. Navigatie systemen zullen het zien als de kortste route en zelfs bij files als de snelste. GOL legt een probleem dichter bij een ander probleem hetgeen per definitie een groter probleem oplevert. Immers iedereen weet dat, buiten corona tijd, er in de spits een file ontstaat onder de kennedybrug en zelfs al eerder. op GEOWEB van RWS zijn die kaarten er ook duidelijk over. Dus wat doe je als automobilist die bijv. naar Engelen, Eindhoven of naar Den Bosch wil? Je gaat er bij deze afslag af, je sluit niet aan achteraan de file.

Daar waar GOL achter de Tekentafel is gemaakt, met cijfers uit 2010 en bijgewerkt in 2012! was bijv. de grasse, victoria park of het geerpark nog niet voluit bekent. Het verkeer naar deze woonkernen wordt geacht om in den bosch af te slaan, en dus eerst achteraan de file aan te sluiten. We weten denk ik allemaal wel dat dit niet gaat gebeuren.

Milieu en “de polder”

Verkeersveiligheid en Milieu zijn 2 belangrijke punten in het GOL. Door de nieuwe locatie van de OP- en AFRITTEN (zowel nieuwkuijk en bij Vlijmen gaan beide dicht), ze worden letterlijk allebei 2km verder neergelegd (opschuiven of oplossing van probleem?) worden zowel de mileu en de polders werkelijk met grofgeweld vernietigd. Op beide locaties worden buitensporige gevaarlijke situaties gecreeerd. Op de vendreef zal het verkeer enorm toenemen alsgevolg van een “magneet” functie, daar waar nu voor iemand uit helvoirt het nog te overwegen valt om bijv. de route Vught te kiezen zal het straks vendreef, afslag Vlijmen worden.

Elke 4 seconden een auto over de kennedybrug

In de spits zal er straks elke 4 seconden !!!!! een auto over de kennedybrug razen. Elke 4 seconden. Waarom begin ik op de kennedybrug? wel laten we even een route naar het plein nemen, De auto mag straks de catherinastraat niet meer in, en heeft dan direct te maken met een kruizing uit 4 richtingen!!!!! (dat is er nu al 1 meer dan in Nieuwkuijk en zie daar de files). Dus hetzelfde aantal auto’s maar meer complexiteit en !!! in een 30km zone! Maar dan draai je nog alleen maar de Vlaemsche Hoeve op. Dan rijd je vervolgens over de vlaemsche hoeve en kom je op het kruispunt met de Wolput, wederom een 4 kanten kruispunt en ga je rechtsaf.  ELKE 4 SEC. !!!! hoe groot gaan de files, verkeersellende wel niet worden? We hebben dan nog niet gesproken over het fietsverkeer, dat veel moeite heeft om de kennedybrug op te fietsen (veel mensen stappen ook wel af), electrische ondersteunings wagentjes (wonen veel oudere mensen in de buurt ivm. de patio woningen)

Speculatie met overheidsgeld waar Vlijmen de dupe van is en niemand uit de politiek vraagt erna?

Dit stuk is gepubliceerd op 18 jan. 2021. Dat is enkele dagen voordat de Raad Van State zich gaat buigen over het al of niet doorgaan van GOL. We kunnen feitelijk vaststellen dat er nog geen enkele akkoord kan bestaan. Maar uit allerlei artikelen blijkt dat “Van Mourik, een aannemer” al klaar staat om te beginnen. Maar een bedrijf als van Mourik staat alleen klaar als er een order is verstrekt?  Maar hoe kan een order worden verstrekt als er nog niet zeker is of het door kan gaan. Ik ben buitengewoon bang dat deze omstandigheid leid tot het “volharden” van het slechte plan van GOL en wij decennia lang met de problemen zitten omdat een bep. wethouder graag, in zijn ogen althans belangrijke dingen heeft willen doen.  De order had nimmer verstrekt mogen en kunnen worden. Hoe zit dat precies? Voor nu daag ik de politiek uit om middels vragen helderheid te verkrijgen. zo niet dan volgt er een WOB verzoek om ook dit transparant te krijgen.

Vlijmen het afvoerputje van Heusden

Vlijmen spint geen garen bij het samenvoegen van de gemeentes. Vlijmen is hard op weg het afvoerputje van Heusden te worden. De doelstellingen van GOL op terrein van Economie dragen voornamelijk bij aan de Doelstellingen van Heusden, op en afritten nabij een industrieterrein, goede “connectoren” naar woonwijken, Daadwerkelijk verkeers ontlastende wegennet voor de woonwijken. Politieke partijen met een achterban in Drunen zal het een zorg zijn terwijl wij hier in Vlijmen de problemen krijgen. Terwijl dan ook nog dat Vlijmen de Connector is naar den Bosch, een mooie groei gemeente waar verkeerde keuzes worden gemaakt. GOL creeert een explosie van Verkeers ellende.